Konferencja PTDE 2025
Konferencja PTDE 2025

Program konferencji

Co usłyszymy i o czym będziemy rozmawiać podczas konferencji

Szanowni Państwo,

tegoroczna edycja Konferencji pod hasłem Uczenie się przez całe życie. Ludzie i kompetencje spotkała się z dużym zainteresowaniem badaczy edukacyjnych i praktyków.

Co usłyszymy i o czym będziemy rozmawiać podczas konferencji

Do 15 czerwca nadesłano 32 abstrakty wystąpień, wskazujące na daleko posuniętą pracę nad 
tekstami, które znajdą się w naszej publikacji konferencyjnej. Dziesięciu kolejnych potencjalnych prelegentów obiecuje, że nadeśle teksty.  

Starając się zainteresować konferencją tych, którzy jeszcze nie podjęli decyzji o udziale w niej, podajemy  tytuły  planowanych wystąpień w kilku grupach tematycznych.
Bionotki  prelegentów prezentujemy na stronie w zakładce Prelegenci. Jesteśmy przekonani, że konferencja stanowić będzie ważną platformę wymiany wiedzy i doświadczeń  między przedstawicielami świata nauki, administracji oświatowej i praktykami edukacyjnymi z całego kraju.

 

Rekonstrukcja edukacji w XXI wieku

Prof. dr hab. Bolesław Niemierko - Hierarchie i typy uczenia się. Ewolucja diagnostyki edukacyjnej; Elżbieta Strzemieczna -  Profil absolwenta i absolwentki w kontekście planowanych zmian w edukacji; dr hab. Artur Pokropek  -  Umiejętności dorosłych w Polsce na tle międzynarodowym. – Badanie PIAAC 2023; dr hab. Roman Dolata, dr  Aleksandra Jasińska-Maciążek i dr Barbara Murawska - Selekcje na progu szkoły średnie - lokalizacja szkoły podstawowej a szanse dostania się różnych typów szkół; dr Grzegorz Humenny Monitoring karier absolwentów szkół ponadpodstawowych jako źródło informacji dla kolejnych grup odbiorców: uczniów kończących szkołę podstawową i ich rodziców oraz doradców zawodowych; dr Tomasz Żółtak – Rozwój monitoringu karier absolwentów szkół ponadpodstawowych. Naprzeciw potrzebom regionów i edukacji włączającej; Agnieszka Szymocha Węzeł edukacyjny: Szkoła – Uniwersytet;  dr Krzysztof Wereszczyński - „Ucz się lub giń”. Egzystencjalny wymiar uczenia się człowieka w praktycznej i teoretycznej perspektywie czasów współczesnych; Jerzy Paczkowski - Zmiana pokoleniowa a kompetencje przyszłości – oczekiwania i potrzeby; Nadia Luksan - Refugees in the new school environment of Poland (Innowacyjne strategie wsparcia ukraińskich uchodźców w nowym środowisku szkolnym w Polsce).

Nowe technologie w diagnostyce

Dr hab. Jacek Stańdo, CMF -  Ocena pod kontrolą algorytmów? Rola nauczyciela w świecie edukacji wspieranej przez AI; Jolanta Pisarek -  Blaski i cienie wdrażania innowacji technologicznych do szkół; dr Marcin Trepczyński - Predyspozycje czy zawódJak wspierać wybory edukacyjne i zawodowe uczniów z wykorzystaniem AI. Doświadczenia projektu ZRK;  dr inż. Franciszek Wyrwa i dr Michał Wyrwa - Sposoby dbania o wysoki poziom czytelnictwa a nawyk uczenia się przez całe życie  – propozycja rozwiązań dla polskich szkół; dr hab. Paweł Grygiel, dr Aleksandra Jasińska-Maciążek, Kinga Karteczka-Swiątek, dr Marek Muszyński i dr Anna Hawrot - Zeszyt online jako narzędzie wspierające naukę matematyki. Założenia i wstępne wyniki badania efektywności cyfrowej platformy edukacyjnej. Wojciech Wątor - Ocenianie w dobie Sztucznej Inteligencji. 

Uczę się przez całe życie   

Malwina Gros – „Czy jestem już wystarczająco dobry”? Dziecięce rozumienie sukcesu edukacyjnego w klasach I-III. Perspektywa diagnostyczno-pedagogiczna; Edyta Wąsik Nie tylko stopnie. Jak naprawdę zobaczyć, że uczeń się uczy? Gromadzenie i analiza dowodów uczenia się w pracy nauczyciela. Od kompetencji przekrojowych do przedmiotowych, w poszukiwaniu prawdziwego uczenia się; Janina Stojak -  Zobaczyć więcej. Diagnoza jako przestrzeń dialogu i współpracy otwierających się na rozwój; Beata Papuda -Dolińska Uniwersalne projektowanie diagnozy rozwoju poznawczego - przykład systemu diagnostycznego KAPP (Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych);  Katarzyna Mroczyńska - Potrzeby współczesnego studenta w zakresie edukacji matematycznej; Marta Patelewicz i Katarzyna Piotrowska Lubidocenia i czuje, że potrafi. Kto najczęściej, a kto mniej chętnie uczy się w dorosłości; dr Henryk Szaleniec - Uczenie się seniorów w Krakowie - szanse i zagrożenia; Alina Król -  Long learning z perspektywy krakowskiego seniora; Nowacka Ludmiła - Edukacja poprzez kulturę. Działalność Raciborskiego Centrum Kultury na przestrzeni całego życia; 

Nauczyciele i ich bezpieczeństwo pracy oraz refleksja nad metodami pracy  

Dr hab. inż. Prof. Łukasz Tomczyk, prof. UJ -  Między memem  a szantażem. Współczesne oblicza cyberprzemocy wobec nauczycieli; Maria Foryś -  Bezpieczne środowisko pracy i edukacji. Klimat psychologicznego bezpieczeństwa w prewencji wypalenia zawodowego; Katarzyna Syrek -  Dylematy uczenia się, nauczania i oceniania w obliczu zmienności rozporządzeń; dr Małgorzata Krzeczkowska Od teorii do praktyki. Znaczenie informacji zwrotnej w edukacji przyszłych nauczycieli przedmiotów ścisłych;
Wojciech Małecki –Zanim obliczysz, oszacuj. Dlaczego warto rozwiązywać zadania Fermiego? Szymon Grabowski, Łukasz Faliszek - Wielowymiarowość oceniania wewnątrzszkolnego. Jak formułowanie wymagań edukacyjnych pomaga w ewaluacji osiągnięć edukacyjnych ucznia; Kinga Kusiak-Witek -  Poczucie skuteczności edukacyjnej w percepcji nauczycieli przedszkola
w perspektywie post-edukacyjnej i zawodowej; 
prof. dr hab. Maria Groenwald i dr hab. Grażyna Szyling - O potrzebie przywrócenia namysłu nad trafnością diagnozowania edukacyjnego. Bliżej oceniania w klasie szkolnej; Malwina Gros - Oceny przedmiotowe a ocena indywidualnego postępu. Jak mierzyć sukces ucznia w zroznicowanym systemie edukacyjnym? 

Problematyka psychologiczna 

Joanna Ziewiec - Wykrywanie podejrzenia pierwszych objawów schizofazji u adolescentów i młodych dorosłych – wsparcie w przestrzeni wychowawczej i edukacyjne; Aleksander Ławiński – Kształtowanie i badanie w rezyliencji (sprężystości psychicznej) w międzynarodowym szkolnym projekcie edukacyjnym "Fala zmian. Młodzi ludzie walczą z powodzią."

Wybrane zagadnienia tematyki egzaminacyjnej w Polsce

Dr hab. Beata Udzik, prof. UAM, Umiejętności argumentacyjne w zadaniach egzaminacyjnych; Bartosz Kondratek - Wyzwania w projektowaniu adaptacyjnego testu z języka polskiego jako jezyka obcego";  Marek Zapieraczyński - Przyczynek do autoewaluacji narzędzi pomiarowych stosowanych w egzaminie ósmoklasisty i egzaminie maturalnym;  dr Henryk Palkij - Egzamin maturalny z historii po przemianie ustrojowej 1989 z perspektywy uczestniczącego w zachodzących zmianach. dr Maria Krystyna Szmigel i Mieczysław Sowa,  Egzamin maturalny z geografii w latach 2005-2025; Teresa Bulska i Monika Osika - Wybrane zagadnienia  egzaminu maturalnego z języka polskiego). Maria Michlowicz - O wybranych strategiach oceniania. Kompetencje, doświadczenie, umiejętności; Jerzy Matwijko - W kierunku egzaminów ogólnokształcących on-line.  

 

Powyższe uprządkowanie tematyki sesji plenarnych ma charakter wstępny. W miarę napływu tekstów i abstraktów można będzie postarać się o lepsze wyważenie ich układu.

W naszej konferencji zapowiedzieli swój aktywny udział dyrektorzy Instytutu Badań Edukacyjnych  Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i Małopolskiego Kuratorium Oświaty i Małopolskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności