Co usłyszymy i o czym będziemy rozmawiać podczas konferencji
Szanowni Państwo,
tegoroczna edycja Konferencji pod hasłem Uczenie się przez całe życie. Ludzie i kompetencje spotkała się z dużym zainteresowaniem badaczy edukacyjnych i praktyków.
Co usłyszymy i o czym będziemy rozmawiać podczas konferencji
Do 15 czerwca nadesłano 32 abstrakty wystąpień, wskazujące na daleko posuniętą pracę nad
tekstami, które znajdą się w naszej publikacji konferencyjnej. Dziesięciu kolejnych potencjalnych prelegentów obiecuje, że nadeśle teksty.
Starając się zainteresować konferencją tych, którzy jeszcze nie podjęli decyzji o udziale w niej, podajemy tytuły planowanych wystąpień w kilku grupach tematycznych.
Bionotki prelegentów prezentujemy na stronie w zakładce Prelegenci. Jesteśmy przekonani, że konferencja stanowić będzie ważną platformę wymiany wiedzy i doświadczeń między przedstawicielami świata nauki, administracji oświatowej i praktykami edukacyjnymi z całego kraju.
Rekonstrukcja edukacji w XXI wieku
Prof. dr hab. Bolesław Niemierko - Hierarchie i typy uczenia się. Ewolucja diagnostyki edukacyjnej; Elżbieta Strzemieczna - Profil absolwenta i absolwentki w kontekście planowanych zmian w edukacji; dr hab. Artur Pokropek - Umiejętności dorosłych w Polsce na tle międzynarodowym. – Badanie PIAAC 2023; dr hab. Roman Dolata, dr Aleksandra Jasińska-Maciążek i dr Barbara Murawska - Selekcje na progu szkoły średnie - lokalizacja szkoły podstawowej a szanse dostania się różnych typów szkół; dr Grzegorz Humenny Monitoring karier absolwentów szkół ponadpodstawowych jako źródło informacji dla kolejnych grup odbiorców: uczniów kończących szkołę podstawową i ich rodziców oraz doradców zawodowych; dr Tomasz Żółtak – Rozwój monitoringu karier absolwentów szkół ponadpodstawowych. Naprzeciw potrzebom regionów i edukacji włączającej; Agnieszka Szymocha Węzeł edukacyjny: Szkoła – Uniwersytet; dr Krzysztof Wereszczyński - „Ucz się lub giń”. Egzystencjalny wymiar uczenia się człowieka w praktycznej i teoretycznej perspektywie czasów współczesnych; Jerzy Paczkowski - Zmiana pokoleniowa a kompetencje przyszłości – oczekiwania i potrzeby; Nadia Luksan - Refugees in the new school environment of Poland (Innowacyjne strategie wsparcia ukraińskich uchodźców w nowym środowisku szkolnym w Polsce).
Nowe technologie w diagnostyce
Dr hab. Jacek Stańdo, CMF - Ocena pod kontrolą algorytmów? Rola nauczyciela w świecie edukacji wspieranej przez AI; Jolanta Pisarek - Blaski i cienie wdrażania innowacji technologicznych do szkół; dr Marcin Trepczyński - Predyspozycje czy zawód? Jak wspierać wybory edukacyjne i zawodowe uczniów z wykorzystaniem AI. Doświadczenia projektu ZRK; dr inż. Franciszek Wyrwa i dr Michał Wyrwa - Sposoby dbania o wysoki poziom czytelnictwa a nawyk uczenia się przez całe życie – propozycja rozwiązań dla polskich szkół; dr hab. Paweł Grygiel, dr Aleksandra Jasińska-Maciążek, Kinga Karteczka-Swiątek, dr Marek Muszyński i dr Anna Hawrot - Zeszyt online jako narzędzie wspierające naukę matematyki. Założenia i wstępne wyniki badania efektywności cyfrowej platformy edukacyjnej. Wojciech Wątor - Ocenianie w dobie Sztucznej Inteligencji.
Uczę się przez całe życie
Malwina Gros – „Czy jestem już wystarczająco dobry”? Dziecięce rozumienie sukcesu edukacyjnego w klasach I-III. Perspektywa diagnostyczno-pedagogiczna; Edyta Wąsik - Nie tylko stopnie. Jak naprawdę zobaczyć, że uczeń się uczy? Gromadzenie i analiza dowodów uczenia się w pracy nauczyciela. Od kompetencji przekrojowych do przedmiotowych, w poszukiwaniu prawdziwego uczenia się; Janina Stojak - Zobaczyć więcej. Diagnoza jako przestrzeń dialogu i współpracy otwierających się na rozwój; Beata Papuda -Dolińska Uniwersalne projektowanie diagnozy rozwoju poznawczego - przykład systemu diagnostycznego KAPP (Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych); Katarzyna Mroczyńska - Potrzeby współczesnego studenta w zakresie edukacji matematycznej; Marta Patelewicz i Katarzyna Piotrowska - Lubi, docenia i czuje, że potrafi. Kto najczęściej, a kto mniej chętnie uczy się w dorosłości; dr Henryk Szaleniec - Uczenie się seniorów w Krakowie - szanse i zagrożenia; Alina Król - Long learning z perspektywy krakowskiego seniora; Nowacka Ludmiła - Edukacja poprzez kulturę. Działalność Raciborskiego Centrum Kultury na przestrzeni całego życia;
Nauczyciele i ich bezpieczeństwo pracy oraz refleksja nad metodami pracy
Dr hab. inż. Prof. Łukasz Tomczyk, prof. UJ - Między memem a szantażem. Współczesne oblicza cyberprzemocy wobec nauczycieli; Maria Foryś - Bezpieczne środowisko pracy i edukacji. Klimat psychologicznego bezpieczeństwa w prewencji wypalenia zawodowego; Katarzyna Syrek - Dylematy uczenia się, nauczania i oceniania w obliczu zmienności rozporządzeń; dr Małgorzata Krzeczkowska Od teorii do praktyki. Znaczenie informacji zwrotnej w edukacji przyszłych nauczycieli przedmiotów ścisłych;
Wojciech Małecki –Zanim obliczysz, oszacuj. Dlaczego warto rozwiązywać zadania Fermiego? Szymon Grabowski, Łukasz Faliszek - Wielowymiarowość oceniania wewnątrzszkolnego. Jak formułowanie wymagań edukacyjnych pomaga w ewaluacji osiągnięć edukacyjnych ucznia; Kinga Kusiak-Witek - Poczucie skuteczności edukacyjnej w percepcji nauczycieli przedszkola
w perspektywie post-edukacyjnej i zawodowej; prof. dr hab. Maria Groenwald i dr hab. Grażyna Szyling - O potrzebie przywrócenia namysłu nad trafnością diagnozowania edukacyjnego. Bliżej oceniania w klasie szkolnej; Malwina Gros - Oceny przedmiotowe a ocena indywidualnego postępu. Jak mierzyć sukces ucznia w zroznicowanym systemie edukacyjnym?
Problematyka psychologiczna
Joanna Ziewiec - Wykrywanie podejrzenia pierwszych objawów schizofazji u adolescentów i młodych dorosłych – wsparcie w przestrzeni wychowawczej i edukacyjne; Aleksander Ławiński – Kształtowanie i badanie w rezyliencji (sprężystości psychicznej) w międzynarodowym szkolnym projekcie edukacyjnym "Fala zmian. Młodzi ludzie walczą z powodzią."
Wybrane zagadnienia tematyki egzaminacyjnej w Polsce
Dr hab. Beata Udzik, prof. UAM, Umiejętności argumentacyjne w zadaniach egzaminacyjnych; Bartosz Kondratek - Wyzwania w projektowaniu adaptacyjnego testu z języka polskiego jako jezyka obcego"; Marek Zapieraczyński - Przyczynek do autoewaluacji narzędzi pomiarowych stosowanych w egzaminie ósmoklasisty i egzaminie maturalnym; dr Henryk Palkij - Egzamin maturalny z historii po przemianie ustrojowej 1989 z perspektywy uczestniczącego w zachodzących zmianach. dr Maria Krystyna Szmigel i Mieczysław Sowa, Egzamin maturalny z geografii w latach 2005-2025; Teresa Bulska i Monika Osika - Wybrane zagadnienia egzaminu maturalnego z języka polskiego). Maria Michlowicz - O wybranych strategiach oceniania. Kompetencje, doświadczenie, umiejętności; Jerzy Matwijko - W kierunku egzaminów ogólnokształcących on-line.
Powyższe uprządkowanie tematyki sesji plenarnych ma charakter wstępny. W miarę napływu tekstów i abstraktów można będzie postarać się o lepsze wyważenie ich układu.
W naszej konferencji zapowiedzieli swój aktywny udział dyrektorzy Instytutu Badań Edukacyjnych Centralnej Komisji Egzaminacyjnej i Małopolskiego Kuratorium Oświaty i Małopolskiego Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli.