Konferencja PTDE 2025
Konferencja PTDE 2025

Program konferencji

19 września 2025

Drugi dzień XXXI Konferencji

8.30–10.30

Sesja Plenarna III

Uczenie się dzieci i młodzieży

Prowadzenie: dr hab. Roman Dolata, prof. UW, Aleksander Ławinski PTDE

  • prof. dr hab. Łukasz Tomczyk, Między memem a szantażem. Współczesne oblicza cyberprzemocy wobec nauczycieli
  • Maria Krogulec-Sobowiec, Moc fabuły baśni dydaktycznej w edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
  • Kinga Kusiak-Witek, Poczucie skuteczności edukacyjnej w percepcji nauczycieli przedszkola w perspektywie postedukacyjnej
  • dr Anna Kreft, Rozwój kompetencji metapoznawczych u uczniów klas młodszych ze szkoły podstawowej – perspektywa diagnostyczna
  • dr Aleksandra Jasińska-Maciążek, dr Sylwia Opozda-Suder, dr hab. Paweł Grygiel, prof. UJ, Maja Gajda, dr hab. Roman Dolata, prof. UW, Rozwój i walidacja Kwestionariusza „Stresu w środowisku szkolnym” (SESQ): pomiar stresu związanego z nauką, nauczycielami i rówieśnikami u uczniów szkół podstawowych
  • Aleksander Ławiński, Kształtowanie rezyliencji uczestników międzynarodowego, szkolnego projektu edukacyjnego „Fala zmian. Młodzi ludzie walczą z powodzią”

 

10.30–11.00

Przerwa kawowa

 

11.00–13.00

Obrady w sekcjach

 

Sala A

Uczenie się dla rozwoju ucznia w kontekście przygotowania do egzaminów zewnętrznych – przedmioty humanistyczne

Prowadzenie: Joanna Peter (MCDN, PTDE), Mariola Kozak (MCDN)

  • dr Henryk Palkij, Egzamin maturalny z historii po przeminie ustrojowej w 1989 roku z perspektywy uczestnika w zachodzących zmianach
  • Maria Michlowicz, O wybranych strategiach oceniania. Kompetencje, doświadczenia, umiejętności
  • Teresa Bulska-Leśniak, Jedno zadanie – wiele wniosków
  • Monika Osika, Plakat na egzaminie maturalnym? O interpretacji tekstów ikonicznych na egzaminie z języka polskiego
  • Bartosz Kondratek, Wyzwania w projektowaniu adaptacyjnego tekstu z języka polskiego jako języka obcego

 

Sala B

Edukacja matematyczno-przyrodnicza jako proces angazujacy ucznia, nauczyciela, studenta – od teorii do praktyki

Prowadznie: Marek Legutko (PTDE), Halina Pulchny (MCDN, PTDE)

  • dr Horacy Dębowski, Między rzetelnością a trafnoscią. Ponad dwie dekady rozwoju zewnetrzych egzaminów zawodowych 
  • dr Małgorzata Krzeczkowska, prof. UJ, Od teorii do praktyki – znaczenie informacji zwrotnej w edukacji przyszłych nauczycieli przedmiotów ścisłych
  • dr hab. Paweł Grygiel, prof. UJ, dr Aleksandra Jasińska-Maciążek, dr Kinga Karteczka-Świętek, dr Marek Muszyński, dr Anna Hawrot, Zeszyt. online jako narzędzie wspierające naukę matematyki: założenia i wstępne wyniki badania efektywności cyfrowej platformy edukacyjnej
  • Małgorzata Iwanowska, Beata Wąsowska-Narojczyk, Nowe perspektywy nauczania problemowego matematyki
  • dr Karolina Mroczyńska, Potrzeby w zakresie edukacji matematycznej współczesnego studenta na podstawie badań własnych

 

13.00–13.45

Lunch

 

13.45–14.45

Panel dyskusyjny

Za i przeciw wdrożeniu idei (STEM) w polskich szkołach

Prowadzenie: Wojciech Małecki, PTDE

 

15.00–17.00

Sesja Plenarna IV

Uczenie się dorosłych

Prowadzenie: dr inż. Franciszek Wyrwa (PTDE), dr Małgorzata Dutka-Mucha (MCDN, PTDE)

  • dr Marta Patelewicz, dr Katarzyna Piotrowska, Lubi, docenia i czuje, że potrafi – kto najczęściej a kto mniej chętnie uczy się w dorosłości?
  • dr Michał Sitek, dr hab. Artur Pokropek, prof. IFiS PAN, Paweł Penszko, Umiejętności dorosłych w Polsce na tle międzynarodowym
  • dr Henryk Szaleniec, Uczenie się seniorów w Krakowie – szanse i bariery
  • dr Beata Papuda-Dolińska, dr Katarzyna Wiejak, Uniwersalne projektowanie diagnozy rozwoju poznawczego – przykład systemu diagnostycznego KAPP (Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych)
  • Maria Foryś, Bezpieczne środowisko pracy i edukacji — klimat psychologicznego bezpieczeństwa w prewencji wypalenia zawodowego
  • Joanna Ziewiec, Wykrywanie podejrzenia pierwszych objawów schizofazji u adolescentów i młodych dorosłych – wsparcie w przestrzeni wychowawczej i edukacyjnej
  • Alina Król, Life Long Learning z perspektywy krakowskiego seniora

 

17.00–17.15

Przerwa kawowa

 

17.15–18.15

Warsztat 3

Wojciech Małecki, Uczymy się myśleć krytycznie i szacować - tworzymy i rozwiązujemy zadania Fermiego

Warsztat 4

Wojciech Wator, Sztuczna inteligencja w edukacji

Warsztat 5

Katarzyna Cieciura, Klucz do sukcesu- rola wymagań edukacyjnych w skutecznym uczeniu się

 

18.30

Walne zebranie sprawozdawczo wyborcze Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Edukacyjnej

Zapraszamy członków i sympatyków PTDE

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności