Konferencja PTDE 2025
Konferencja PTDE 2025

Program konferencji

19 września 2025

Drugi dzień XXXI Konferencji piątek. Rozpoczynamy od 9.00  

Ramowy program poniżej

8.3010.30 

Sesja Plenarna III

Uczenie się dzieci i młodzieży 

Prowadzenie: dr hab. Roman Dolata, prof. UW, Aleksander Ławinski PTDE

 

prof. dr hab. Łukasz Tomczyk, Między memem a szantażem. Współczesne oblicza cyberprzemocy wobec nauczycieli

Maria Krogulec-Sobowiec, Moc fabuły baśni dydaktycznej w edukacji dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym

Kinga Kusiak-Witek, Poczucie skuteczności edukacyjnej w percepcji nauczycieli przedszkola w perspektywie postedukacyjnej

dr Anna Kreft, Rozwój kompetencji metapoznawczych u uczniów klas młodszych ze szkoły podstawowej – perspektywa diagnostyczna

dr Aleksandra Jasińska-Maciążek, dr Sylwia Opozda-Suder, dr hab. Paweł Grygiel, prof. UJ, Maja Gajda, dr hab. Roman Dolata, prof. UW, Rozwój i walidacja Kwestionariusza „Stresu w środowisku szkolnym” (SESQ): pomiar stresu związanego z nauką, nauczycielami i rówieśnikami u uczniów szkół podstawowych 

Aleksander Ławiński, Kształtowanie rezyliencji uczestników międzynarodowego, szkolnego projektu edukacyjnego „Fala zmian. Młodzi ludzie walczą z powodzią”

10.3011.00  Przerwa kawowa 
  Obrady w sekcjach 
11.0013.00

Sala A. Uczenie się dla rozwoju ucznia
w kontekście przygotowania do egzaminów zewnętrznych – przedmioty humanistyczne

Prowadzenie: Joanna Peter (MCDN, PTDE), 
Mariola Kozak (MCDN)

dr Henryk Palkij, Egzamin maturalny z historii  po przeminie ustrojowej w 1989 roku z perspektywy uczestnika w zachodzących zmianach

 

Maria Michlowicz, O wybranych strategiach oceniania. Kompetencje, doświadczenia, umiejętności

 

Teresa Bulska-Leśniak, Jedno zadnie – wiele wniosków

 

Monika Osika, Plakat na egzaminie maturalnym?
O interpretacji tekstów ikonicznych na egzaminie z języka polskiego

 

Bartosz Kondratek, Wyzwania w projektowaniu adaptacyjnego tekstu z języka polskiego jako języka obcego  

 

 Sala B.  Edukacja matematyczno-przyrodnicza jako proces angazujacy ucznia, nauczyciela, studenta od teorii do praktyki 

Prowadznie: Marek Legutko (PTDE),
Halina Pulchny (MCDN, PTDE)

dr Maria Krystyna Szmigel, Mieczysław Sowa, Egzamin maturalny z geografii w latach 2005–2025

dr Małgorzata Krzeczkowska, Od teorii do praktyki – znaczenie informacji zwrotnej w edukacji przyszłych nauczycieli przedmiotów ścisłych

dr hab. Paweł Grygiel, prof. UJ
dr Aleksandra Jasińska-Maciążek
dr Kinga Karteczka-Świątek
dr Marek Muszyński
dr Anna Nawrot, Zeszyt on-line jako narzędzie wspierające naukę matematyki: założenia i wstępne wyniki badania efektywności cyfrowej platformy edukacyjnej

Małgorzata Iwanowska, 
Beata Wąsowska-Narojczyk, Nowe podstawy nauczania problemowego matematyki

dr Karolina Mroczyńska, Potrzeby w zakresie edukacji matematycznej współczesnego studenta na podstawie badań własnych    

13.0013.45  Lunch 
13.4514.45 

Panel dyskusyjny

Za i przeciw wdrożeniu idei (STEM) w polskich szkołach.
Edukacja STEM (
ang: Science, Technology, Engineering, Mathematics) to nowoczesny model nauczania, który zyskuje coraz większą popularność, także w Polsce.

Prowadzenie: Wojciech Małecki 
Polskie Towarzystwo Diagnostyki  Edukacyjnej

15.0017.00 

Sesja Plenarna IV

Uczenie się dorosłych

Prowadzenie: dr inż. Franciszek Wyrwa (PTDE),
dr 
Małgorzata Dutka-Mucha (MCDN, PTDE)

 dr Marta Patelewicz, dr Katarzyna Piotrowska, Lubi, docenia i czuje, że potrafi – kto najczęściej a kto mniej chętnie uczy się w dorosłości?

dr Michał Sitek, dr hab. Artur Pokropek, prof. IFiS PAN, Paweł Penszko, Umiejętności dorosłych w Polsce na tle międzynarodowym

dr Henryk Szaleniec, Uczenie się seniorów w Krakowie – szanse i bariery

dr Beata Papuda-Dolińska, dr Katarzyna Wiejak, Uniwersalne projektowanie diagnozy rozwoju poznawczego – przykład systemu diagnostycznego KAPP (Kompleksowa Analiza Procesów Poznawczych)

Maria Foryś, Kompetencje liderskie i klimat bezpieczeństwa psychospołecznego jako zasoby przeciwdziałające wypaleniu zawodowemu kadry kierowniczej

Joanna Ziewiec, Wykrywanie podejrzenia pierwszych objawów schizofazji u adolescentów i młodych dorosłych – wsparcie w przestrzeni wychowawczej i edukacyjnej

Alina Król, Life Long Learning z perspektywy krakowskiego seniora 

17.0017.15 

Przerwa kawowa 

17.1518.15 

Warsztat 3. Wojciech Małecki, Uczymy się myśleć krytycznie i szacować - tworzymy i rozwiązujemy zadania Fermiego  

Warsztat 4. Wojciech Wator, Sztuczna inteligencja w edukacji

Warsztat 5. Katarzyna Cieciura, Klucz do sukcesu- rola wymagań edukacyjnych w skutecznym uczeniu się

18.30

Walne zebranie sprawozdawczo wyborcze Polskiego Towarzystwa Diagnostyki Edukacyjnej

Zapraszamy członków i sympatyków PTDE

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności