9.00–10.00
Miejsce konferencji: Krakow, ul. Igardena 6. Instytut Psychologii Uniwersytetu Jagiellońskiego
Rejestracja uczestników:
10.00–10.30
Uroczyste otwarcie konferencji – wystąpienia Gości
10.30–13.00
Sesja plenarna I
Rekonstrukcja edukacji w XXI wieku
Prowadzenie: Marek Legutko (PTDE), dr Henryk Szaleniec (PTDE)
- prof. dr hab. Bolesław Niemierko, Ewolucja diagnostyki edukacyjnej. Hierarchie i typy uczenia się
- Janina Stojak, Zobacz więcej – diagnoza jako przestrzeń dialogu i współpracy otwierających na rozwój
- dr Łukasz Cieślik, O wyzwaniach i zadaniach współczesnej szkoły
- dr Krzysztof Wereszczyński, „Ucz się lub giń” – egzystencjalny wymiar uczenia się człowieka w praktycznej i teoretycznej perspektywie czasów współczesnych
- dr Stanisław Plebański, Katarzyna Rzepczak-Generowicz, Katarzyna Kozieł, Pięć tysięcy tygodni uczącego się mózgu
- Wojciech Małecki, Zanim obliczysz oszacuj. Znaczenie umiejętności szacowania w rozwijaniu kompetencji XXI wieku
- Jerzy Paczkowski, Zmiana pokoleniowa a kompetencje przyszłości – kompetencje, oczekiwania i potrzeby
13.00–13.45
Lunch
13.45–14.45
Panel dyskusyjny
Uczenie się od innych. Jak realizuję ideę uczenia się przez całe życie?
Prowadzenie: Małgorzata Wilczyńska Grześ – Polskie Towarzystwo Diagnostyki Edukacyjnej, Czesław Kruczek – Departament Edukacji i Nauki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego, z udziałem dr Gabrieli Olszowskiej – Małopolskiego Kuratora Oświaty
15.00–17.00
Sesja plenarna II
Ocenianie uczenia się
Prowadzenie: prof. dr hab. Bolesław Niemierko, dr Aleksandra Jasińska-Maciążek UW
- dr hab. Jacek Stańdo, prof. PŁ, Ocena pod kontrolą algorytmów? Rola nauczyciela w świecie edukacji wspieranej przez AI
- dr hab. Robert Zakrzewski, prof.UŁ, Nowe kierunki badań w CKE (2025–2026)
- Katarzyna Syrek, Dylematy uczenia, nauczania i oceniania w obliczu zmienności rozporządzeń
- Edyta Wąsik, Nie tyko stopnie – jak naprawdę zobaczyć, że uczeń się uczy? Gromadzenie i analiza dowodów uczenia się w pracy nauczyciela. Od kompetencji przekrojowych do przedmiotowych w poszukiwaniu prawdziwego uczenia się
- dr Malwina Gros, Oceny przedmiotowe a ocena indywidualnego postępu. Jak mierzyć sukces ucznia w zróżnicowanym systemie dydaktycznym?
- Szymon Grabowski, Łukasz Faliszek, Wielowymiarowość oceniania szkolnego. Jak formułowanie wymagań edukacyjnych pomaga w ewaluacji osiągnięć edukacyjnych ucznia?
- Joanna Peter, Edukacja rozproszona, kompetencje skupione: mikropoświadczenia i nowa logika uczenia się
17.00–17.15
Przerwa kawowa
17.15–18.15
Warsztat 1
dr Krzysztof Wereszczynski, Istota uczenia się. Czego i dlaczego musimy się uczyć przez całe życie
Warsztat 2
Katarzyna Cieciura, Ocenianie, ktore dodaje skrzydel – jak wspierac ucznia zamiast go oceniać
od 18.30
Wycieczki po Krakowie zgodnie z wyborem trasy