Konferencja PTDE 2025
Konferencja PTDE 2025

Program konferencji

Warsztaty

Zaproszenie na warsztaty

Serdecznie zapraszamy do udziału w warsztatach organizowanych w ramach XXXI Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej Uczenie się przez cale życie. Ludzie i kompetencje.
To doskonała okazja, by pogłębić wiedzę, zdobyć praktyczne umiejętności i wymienić się doświadczeniami z innymi uczestnikami.

Lista naszych propozycji może zostać rozszerzona - oczekujemy na nadeslanie kolejnych propozycji. 

Zgodnie z ramowym planem warsztaty/panele będą się odbywały w czwartek (18.09) i piątek (19.09) w godz. 16.00-17.30. 

 

  Tytuł

Prowadzący

Opis zajęć

(Czego mogą się spodziewać uczestnicy zajęć)

Warsztat 1.

 

Istota uczenia się. Czego i dlaczego musimy uczyć się przez całe życie?

 

dr Krzysztof Wereszczyński
- doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, specjalność andragogiczna, magister historii o specjalności nauczycielskiej. Posiada 33-letni staż pracy w oświacie w charakterze nauczyciela, doradcy metodycznego, wizytatora i dyrektora ośrodka doskonalenia nauczycieli.
Czytaj więcej na stronie www.ptde.pl

Cel: wypracowanie przez uczestników koncepcji własnego, całożyciowego uczenia się/rozwoju zgodnie z wymaganiami art. 6 ust.3) ustawy Karta Nauczyciela.

Adresaci: zainteresowani uczestnicy Konferencji (w szczególności: nauczyciele, dyrektorzy, pracownicy ODN, wychowawcy).

Prowadzący wykorzystując podstawy prawne oraz dobraną literaturę pedagogiczną, w szczególności andragogiczną. Metodą dialogową zachęci uczestników do refleksji nad własnym uczeniem się, a następnie do skonkretyzowania własnych planów rozwoju osobowego uwzgledniających sfery poza zawodowe. Koncepcja ma uwzględnić wszystkie etapy życia człowieka dorosłego od wczesnej dorosłości po późną (zgodnie z koncepcjami m.in. E. Eriksona czy D. Levinsona). Prowadzący opiera się na założeniu całościowego postrzegania osoby nauczyciela, wychowawcy zgodnie z koncepcjami H. Kwiatkowskiej.

Warsztat 2.


Ocenianie, które dodaje skrzydeł – jak wspierać ucznia zamiast go oceniać

Katarzyna Cieciura

Nauczycielka dyplomowana, konsultantka w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej MCDN
w Krakowie, laureatka plebiscytu 50 Śmiałych za walkę z ocenozą
w polskich szkołach
Warsztaty mają dostarczyć nauczycielom wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu oceniania bieżącego w klasach 1 – 3, wspierającego dziecko w rozwoju. Pokazują skuteczne sposoby motywowania dzieci do pracy bez konieczności ocen cyfrowych. Zajęcia rozwijają umiejętności sprawnego i efektywnego oceniania uczniów w najmłodszych klasach szkoły podstawowej w oparciu o najnowsze wyniki badań.

 

Warsztat 3.

 

Sztuczna inteligencja
w edukacji

 

Wojciech Wątor

nauczyciel matematyki z Embassy International School w Krakowie. Pasjonat nowoczesnych rozwiązań w edukacji i neurodydaktyki. Po godzinach podróżnik, kucharz i fan dobrej książki. Autor bloga edukacja jutra.  
Praktyczne przedłużenie treści wykładu pt. Ocenianie w dobie Sztucznej Inteligencji. Zajęcia będą polegać na zaprezentowaniu konkretnych narzędzi do automatyzacji sprawdzania, generowania spersonalizowanych ćwiczeń i analizy postępów uczniów. Kluczowy, założeniem jest zachowanie najcenniejszych aspektów nauczania – relacji z uczniami i indywidualnego mentoringu – przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności pracy. 

 Warsztat 4.

Klucz do sukcesu – rola wymagań edukacyjnych
w skutecznym uczeniu się

 

Katarzyna Cieciura

Nauczycielka dyplomowana, konsultantka w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej MCDN
w Krakowie, laureatka plebiscytu 50 Śmiałych za walkę z ocenozą
w polskich szkołach
 Warsztaty mają dostarczyć nauczycielom wiedzy
i umiejętności praktycznych z zakresu tworzenia wymagań edukacyjnych i kryteriów  oceny bieżącej. Pokazują skuteczne sposoby motywowania dzieci do pracy poprzez zastosowanie samooceny ucznia
w oparciu o klucz do sukcesu, czyli prawidłowo skonstruowane kryteria sukcesu.  

Warsztat 5. 

 

Uczymy myśleć krytycznie
i szacować – tworzymy
i rozwiązujemy zadania Fermiego

Wojciech Malecki 

Fizyk, absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego. Członek Zarządu PTDE przez 19 lat. Współtworzył system egzaminów zewnętrznych w Polsce - koordynator programu „Nowa Matura”. Wieloletni dyrektor OKE we Wrocławiu.  Współpracownik Wrocławskiego Centrum Rozwoju Społecznego, ekspert Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji we Wrocławiu. 

 W trakcie warsztatów podejmiemy próbę uwzględnienia w naszej pracy kompetencji XXI wieku (krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów, współpraca, komunikacja, kreatywność). Wykorzystamy w tym celu zadania Fermiego jako narzędzia rozwijania i weryfikowania stopnia opanowania wymienionych kompetencji.
Zadania (pytania) Fermiego wymagają szacowania w sytuacjach braku niezbędnych  danych. Są to pytania otwarte, na które nie ma jednej poprawnej odpowiedzi. Ich rozwiązywanie angażuje logiczne myślenie, wymaga budowania założeń i metod rozwiązywania, umiejętności analizy i syntezy informacji, krytycznej oceny rezultatów. Praca nad nimi wspomaga także rozwój umiejętności komunikowania i współpracy. Zadania Fermiego są atrakcyjne, lubiane przez uczniów i studentów, stosowane od klas młodszych aż po studia wyższe oraz w rekrutacji i treningach pracowników znaczących firm i organizacji.
Na zajęciach pogłębimy rozumienie intencji zadań Fermiego, opanowujemy strategie rozwiązywania zadań Fermiego, rozwiążemy i wymyślimy nowe (nasze) zadania Fermiego, oceniamy ich przydatność w codziennej pracy.

Wyrażam zgodę na przetwarzanie danych zgodnie z Polityką prywatności. Jeśli nie wyrażasz zgody, prosimy o wyłącznie cookies w przeglądarce. Więcej →

Zmiany w Polityce Prywatności


Zgodnie z wymogami prawnymi nałożonymi przez Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE, w niniejszym Serwisie obowiązuje nowa Polityka prywatności, w której znajdują się wszystkie informacje dotyczące zbierania, przetwarzania i ochrony danych osobowych użytkowników tego Serwisu.

Przypominamy ponadto, że dla prawidłowego działania serwisu używamy informacji zapisanych w plikach cookies. W ustawieniach przeglądarki internetowej można zmienić ustawienia dotyczące plików cookies.

Jeśli nie wyrażasz zgody na wykorzystywanie cookies w niniejszym Serwisie, prosimy o zmianę ustawień w przeglądarce lub opuszczenie Serwisu.

Polityka prywatności