Warsztaty
Zaproszenie na warsztaty
Serdecznie zapraszamy do udziału w warsztatach organizowanych w ramach XXXI Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej Uczenie się przez cale życie. Ludzie i kompetencje.
To doskonała okazja, by pogłębić wiedzę, zdobyć praktyczne umiejętności i wymienić się doświadczeniami z innymi uczestnikami.
Lista naszych propozycji może zostać rozszerzona - oczekujemy na nadeslanie kolejnych propozycji.
Zgodnie z ramowym planem warsztaty/panele będą się odbywały w czwartek (18.09) i piątek (19.09) w godz. 16.00-17.30.
Tytuł |
Prowadzący |
Opis zajęć (Czego mogą się spodziewać uczestnicy zajęć) |
Warsztat 1.
Istota uczenia się. Czego i dlaczego musimy uczyć się przez całe życie?
|
dr Krzysztof Wereszczyński - doktor nauk humanistycznych w zakresie pedagogiki, specjalność andragogiczna, magister historii o specjalności nauczycielskiej. Posiada 33-letni staż pracy w oświacie w charakterze nauczyciela, doradcy metodycznego, wizytatora i dyrektora ośrodka doskonalenia nauczycieli. Czytaj więcej na stronie www.ptde.pl |
Cel: wypracowanie przez uczestników koncepcji własnego, całożyciowego uczenia się/rozwoju zgodnie z wymaganiami art. 6 ust.3) ustawy Karta Nauczyciela. Adresaci: zainteresowani uczestnicy Konferencji (w szczególności: nauczyciele, dyrektorzy, pracownicy ODN, wychowawcy). Prowadzący wykorzystując podstawy prawne oraz dobraną literaturę pedagogiczną, w szczególności andragogiczną. Metodą dialogową zachęci uczestników do refleksji nad własnym uczeniem się, a następnie do skonkretyzowania własnych planów rozwoju osobowego uwzgledniających sfery poza zawodowe. Koncepcja ma uwzględnić wszystkie etapy życia człowieka dorosłego od wczesnej dorosłości po późną (zgodnie z koncepcjami m.in. E. Eriksona czy D. Levinsona). Prowadzący opiera się na założeniu całościowego postrzegania osoby nauczyciela, wychowawcy zgodnie z koncepcjami H. Kwiatkowskiej. |
Warsztat 2. |
Katarzyna Cieciura Nauczycielka dyplomowana, konsultantka w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej MCDNw Krakowie, laureatka plebiscytu 50 Śmiałych za walkę z ocenozą w polskich szkołach |
Warsztaty mają dostarczyć nauczycielom wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu oceniania bieżącego w klasach 1 – 3, wspierającego dziecko w rozwoju. Pokazują skuteczne sposoby motywowania dzieci do pracy bez konieczności ocen cyfrowych. Zajęcia rozwijają umiejętności sprawnego i efektywnego oceniania uczniów w najmłodszych klasach szkoły podstawowej w oparciu o najnowsze wyniki badań. |
Warsztat 3.
Sztuczna inteligencja
|
Wojciech Wątor nauczyciel matematyki z Embassy International School w Krakowie. Pasjonat nowoczesnych rozwiązań w edukacji i neurodydaktyki. Po godzinach podróżnik, kucharz i fan dobrej książki. Autor bloga edukacja jutra. |
Praktyczne przedłużenie treści wykładu pt. Ocenianie w dobie Sztucznej Inteligencji. Zajęcia będą polegać na zaprezentowaniu konkretnych narzędzi do automatyzacji sprawdzania, generowania spersonalizowanych ćwiczeń i analizy postępów uczniów. Kluczowy, założeniem jest zachowanie najcenniejszych aspektów nauczania – relacji z uczniami i indywidualnego mentoringu – przy jednoczesnym zwiększeniu efektywności pracy. |
Warsztat 4. Klucz do sukcesu – rola wymagań edukacyjnych |
Katarzyna Cieciura Nauczycielka dyplomowana, konsultantka w obszarze wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej MCDNw Krakowie, laureatka plebiscytu 50 Śmiałych za walkę z ocenozą w polskich szkołach |
Warsztaty mają dostarczyć nauczycielom wiedzy i umiejętności praktycznych z zakresu tworzenia wymagań edukacyjnych i kryteriów oceny bieżącej. Pokazują skuteczne sposoby motywowania dzieci do pracy poprzez zastosowanie samooceny ucznia w oparciu o klucz do sukcesu, czyli prawidłowo skonstruowane kryteria sukcesu. |
Warsztat 5.
Uczymy myśleć krytycznie |
Wojciech Malecki Fizyk, absolwent Uniwersytetu Wrocławskiego. Członek Zarządu PTDE przez 19 lat. Współtworzył system egzaminów zewnętrznych w Polsce - koordynator programu „Nowa Matura”. Wieloletni dyrektor OKE we Wrocławiu. Współpracownik Wrocławskiego Centrum Rozwoju Społecznego, ekspert Wojewódzkiego Zespołu Koordynacji we Wrocławiu. |
W trakcie warsztatów podejmiemy próbę uwzględnienia w naszej pracy kompetencji XXI wieku (krytyczne myślenie, rozwiązywanie problemów, współpraca, komunikacja, kreatywność). Wykorzystamy w tym celu zadania Fermiego jako narzędzia rozwijania i weryfikowania stopnia opanowania wymienionych kompetencji. Zadania (pytania) Fermiego wymagają szacowania w sytuacjach braku niezbędnych danych. Są to pytania otwarte, na które nie ma jednej poprawnej odpowiedzi. Ich rozwiązywanie angażuje logiczne myślenie, wymaga budowania założeń i metod rozwiązywania, umiejętności analizy i syntezy informacji, krytycznej oceny rezultatów. Praca nad nimi wspomaga także rozwój umiejętności komunikowania i współpracy. Zadania Fermiego są atrakcyjne, lubiane przez uczniów i studentów, stosowane od klas młodszych aż po studia wyższe oraz w rekrutacji i treningach pracowników znaczących firm i organizacji. Na zajęciach pogłębimy rozumienie intencji zadań Fermiego, opanowujemy strategie rozwiązywania zadań Fermiego, rozwiążemy i wymyślimy nowe (nasze) zadania Fermiego, oceniamy ich przydatność w codziennej pracy. |